Jump to content

Welcome to Overpatch! – avagy beszélgessünk kicsit a PTR szerverről

2017. 01. 23. 15:03

A jó öreg Jeff Kaplan immár fejlesztői videóban is kifejtette nekünk, hogy mi az Overwatch csapat filozófiája a PTR tesztelést illetően. Vegyük kicsit át röviden, hogy mi is a gond.

Jeff Kaplan volt szíves és tényleg a PTR szerver legalapvetőbb definíciójától kezdve a csapat teszteléssel és visszajelzésekkel kapcsolatos prioritásain át mindent szájbarágósan elmagyarázott.

Alapvetően a PTR tesztelésre van. Tesztelni a játék következő verziójával érkező változtatásokat mielőtt azok átszökdösnek a live szerverekre. Jeff (szerintem nem alaptalanul) arról beszélt egy nemrég közzétett fejlesztői videóban, hogy úgy érzi a közösség nem minden tagja van teljesen tisztában a PTR szerver rendeltetésével és sokan azt hiszik, hogy pusztán csak a felhasználói visszajelzések begyűjtésére van. HÁT NEM! Bár kiemelte, hogy ez is nagyon fontos, de a PTR ennél több. A PTR szerver arról is szól, hogy lássák az új verzió és a változtatások stabilan működnek-e. Csökkenteni a hibák számát a lehető legminimálisabbra és kiküszöbölni a nem várt komplikációkat, hogy a live szervereken játszók ebből már semmit se tapasztaljanak. Jeff még mindezek után kifejtette, hogy milyen logisztikai problémák miatt nincs konzolos PTR, illetve mesélt a procedúráról, amin át kell verekedniük magukat, hogy PS4-re és XO-ra kikerülhessen egy-egy új változata a játéknak. Ez is érdekes téma lehetne, ahogy az egyes hősöket ért változtatások elemzése és indoklása is, de sokkal érdekesebb most nekünk, amiről a videó végén beszél Jeff, hogy tulajdonképpen a PTR szervereken játszó játékosok ritkán veszik a fáradtságot, hogy arról beszéljenek, ami tetszik nekik, így jobbára csak a panaszkodást látni a fórumokon. Márpedig fejlesztői szempontból a pozitív és a negatív visszajelzések is fontosak lennének.

Kérdés mi lehet ennek az oka? Mindenki ilyen kis panaszkodós méreggombóc lenne? Mindenben csak a rosszat tudnák meglátni a játékot tesztelő playerek? Kicsit belegondolva a helyzet roppant egyszerű. Miért megy fel a mezei player PTR-re játszani? Kipróbálni, hogy milyen változtatások érkeznek és az ott szerzett tapasztalatokat előnyére fordítani, amikor azok kikerülnek a live szerverekre. Biztos van, aki nem ezért csinálja, hanem önzetlenül segíteni akarja visszajelzéseivel a fejlesztőket és hozzájárulni egy tökéletesebb játékverzió létrejöttéhez, de szerintem az esetek többségében nem erről van szó. Lehet én vagyok rosszindulatú. Legyen úgy. Viszont ha jól megnézzük, más előnye nem származik ebből a játékosoknak, ezért az esetek túlnyomó részében nem is fognak arra időt szánni, hogy megosszák a tapasztalataikat. Egyedül akkor fognak felkerekedni a fórumra, amikor valami szerintük mérhetetlen igazságtalanság történik velük a játékban, amit egyszerűen nem tudnak magukban tartani. Sajnos ez se mindig olyan formában tör elő, amiből fejlesztői szemszögből profitálni lehet. Például az, hogy „ez így kaki” az bár jól tükrözi a hozzászóló kifinomult véleményformálási képességeit, de nincs igazán mélysége, abból a szempontból, hogy mi a nyavalyán kéne szerinte változtatni. Szerencsére születnek bejegyzések olyan a karakterek rendszerét átfogóan szemlélő észrevételekről is, amik valóban hasznosíthatóak, de egyrészt ezek a ritkábbak, másrészt az ilyenek megírása komoly idő és energiaráfordítást követel meg a létrehozójuktól, nem beszélve arról, hogy nem két óra játék után születnek.

Magyarán ahova kiszeretnék lyukadni az az, hogy bár teljesen érthető és logikus a Blizzard megállapítása és kérése, miszerint kevés pozitív, illetve átgondolt visszajelzés születik és lehetne több, de még a negatívumok kiemelésére bőven találhatnak az emberek motivációt, addig a pozitívumok leírására gyakorlatilag semmit. Ezzel persze ők is tisztában vannak csak még a tökéletes megoldás nem találtatott meg. Megoldás lehetne, hogy valamiféle plusz jutalmat kapnak a tesztelésben hasznosnak mutatkozó játékosok, de ehhez le kéne fektetni, hogy mi az, ami hasznos és mi az, ami nem, ráadásul könnyen azt eredményezhetné, hogy a plusz dolgok megszerzéséért az emberek előnyben részesítenék a PTR szervereket a live szerverekkel szemben. Aztán még nem is beszéltünk arról, hogy a plusz tartalmak előállítása olyan időt és energiát vonna el a fejlesztőktől, amit amúgy a játék tökéletesítésére is szánhatnának. Már csak az a kérdés, hogy mi lehetne a megoldás? Mivel lehetne a PTR játékosokat motiválttá tenni a pozitív véleményük kinyilvánítására anélkül, hogy az a hatékonyság vagy a live szerverek rovására menne?

 
(Forrás: gamerguru.hu Kép Forrása: playoverwatch.com)